Čtenářské dílny jsou důležitou součástí českého jazyka. Žáci si prohlubují vztah ke čtení a ke knihám. Velmi často se rozečtou i děti, které vůbec nečetly rády.
Jak vypadá dílna čtení:
- Žáci si vyberou knihu, kterou sami chtějí číst
- Čtou potichu, každý sám
- Čtou na pohodlném místě, které si vyberou
- Pracují na daném tématu
- Společně sdílí obsah a zážitky z četby
- Respektují pravidla, které si pro dílny čtení sami zvolili
- Nikdo je za čtení nesoudí, nekritizuje
- Čtou tak rychle a takové množství textu, jak to sami zvládnou
————————————————————————————————-
Přizpůsobuje čtení svému záměru…
- hledá a vybírá text podle záměru, zdůvodňuje svou volbu
- volí podle záměru způsob čtení
- pozná, kdy má text odložit
Najde informace v textu…
- identifikuje potřebnou informaci
- odliší hlavní informace od podpůrných a vedlejších
- odliší fakta od názorů
- pracuje s informačním aparátem (obsah, marginálie, rejstřík, odkazy, poznámky, …)
Rozpozná, zdali odpověď na položenou otázku…
- najde na jednom místě v textu
- najde na několika místech v textu, která musí propojit
- najde propojením textu a své zkušenosti
- najde jen ve své zkušenosti nebo fantazii
Shrne…
- rozliší v textu podstatné a podpůrné myšlenky či informace
- nebo odliší uzlové body dějové linie od epizod
- udrží logický sled událostí nebo informací a myšlenek podle textu nebo zvolí vlastní logiku
- formuluje shrnutí souvisle a svými slovy
Vyjasní si (odhadne)…
- rozpozná, co mu nedává smysl
- vyjasní si význam neznámých slov, reálie
- vyjasní si složité či nejasné myšlenky
Pokládá otázky vzhledem k tomu, s jakým záměrem čte…
- klade otázky zodpověditelné přímo v textu
- klade otázky na souvislosti – zodpověditelné se zapojením čtenářské a životní zkušenosti, dalších zdrojů
Propojuje čtení s…
- předvídá obsah nebo pokračování textu, své předpovědi dokládá vodítky z textu a svou zkušeností čtenářskou a životní
- porovnává informace, názory, myšlenky v textu se svými poznatky a zkušenostmi – hledá shody a rozdíly
- porovnává informace, názory a myšlenky v textu s dalšími texty – hledá shody a rozdíly
Vysuzuje – dělá závěry…
- analyzuje příčiny a důsledky (události, motivy jednání..)
- rozpoznává místa, která působí na city nebo vypovídají o citech, a spoluprožívá je nebo odmítá, popřípadě rozpozná manipulaci
- rozpoznává souvislosti ve věcném obsahu sdělení
- z informací v textu dělá závěry a rozhodnutí
Posuzuje záměr, informace, myšlenky a stavbu textu…
- rozpozná autorský záměr, vztah autora k textu
- rozpozná fiktivního čtenáře (jakého čtenáře text předpokládá/implikuje)
- vyhodnocuje s oporou v textu důvěryhodnost informací a vypovídací hodnotu textu
- rozpozná, jak jsou informace v textu uspořádány (řazení příčina-následek, problém/řešení, hlavní myšlenka – podpůrný detail, shoda/odlišnost, popis)
Boduje své pochopení smyslu textu – interpretuje…
- vybaví a rozvíjí své představy nad textem
- rozpoznává a formuluje hlavní myšlenku a propojuje ji se svou zkušeností
- je si vědom toho, že jiní lidé interpretují text jinak a respektuje to
Zaznamenává si…
- přehledně pro svou potřebu zaznamenává informace či myšlenky z textu
Nakládá se získanými informacemi a myšlenkami podle záměru…
- informace a myšlenky přetváří podle svého záměru či adresáta přetvořeného sdělení
- informace ověřuje v dalších zdrojích